onsdag 15 juli 2015

Extra ultraljud

Jag har haft samma barnmorska med Zeb och delvis med Måns då hon var mammaledig och med lillebror i magen. Känns väldigt tryckt och lugnande. Såklart nu på hennes semester så visar det sig att min mage inte växt som den ska. Första gången trodde man att det berodde på att barnmorskorna kan mäta lite olika, fick därför en extra tid en vecka senare för att mäta magen igen. Men de visade sig att den inte växt något! Efter en veckas oro så få det i ansiktet att den inte växt startade en väldigt känslomässig situation för mig försökte hålla igen men de bara brast.Började storgråta och undrade vad jag har gjort för fel. Barnmorskan jag träffade den gången var super och väldigt förstående och lugnade mig med att detta inte var mitt fel utan det bara blir så ibland. Men att ett extra ultraljud är nödvändigt för att kolla tillväxten på lillebror i magen. Hon ringde förlossningen och fixade en tid redan dagen efter "skyndade på det så du inte ska behöva vara orolig" sa hon. Otroligt tacksamt!!!! Hon sa det innan jag gick, "han mår bra i magen. Hjärtljuden är jättefina, han rör sig fint och han känns inte jätteliten när jag känner på magen".

Dagen efter med väldigt mycket i huvudet satt vi på förlossningen i väntrummet. Vi hörde nyfödda bebisar, såg en kvinna som hade värkar och en pappa som kom med sitt barn för att hälsa på lillasyster. Är vi snart här? Händer de idag om han inte mår bra?
Fick träffa läkaren och hon mätte. Allt såg bra ut tyckte hon med blotta ögat men hon var tvungen att skriva in måtten för att kolla i en annan dator såklart! Efter nån minut kommer hon och säger att våran lilla lillebror mår bra *pust*. Han väger ca 2,5 kg och har en minskad tillväxt på 9%.
Eftersom min magkurva planat ska vi tillbaka igen om 2veckor för ett nytt ultraljud, man gör så med alla rutinkontroll. 

När man gick därifrån kändes det väldigt skönt att vet att han mår bra <3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar